sharing is caring

Followers

Sunday, July 31, 2011

hajatku tercapai jua...

teringin sgt nk mam sahur dgan nasi putih ayam kunyit...dah taw dah lambt,kuar gk cary nasi putih ayam kunyit...walawpon mglmi kesukaran sprti nyamuk time tmpg makan kt tepi jalan,sejuk time naek moto....tp byk knganan manis sprt gelak macam org gila time tgok org berenti kat tgh2 jalan time isyarat lmpu merah...1st time aq jmpa bdak selenge ank tauke nasi putih ayam kunyit..kentut kat muka og time bawk moto..dpt usha awek padat2,sbb sok dah posa....ahhahhaha...,mmg terbaek laa...papon,mmmg bez la sahur aq taon nie....hehee....JOM LAYAN GMBR YG SMPAT AQ SNAP TDY...yg nie ja yg smpt,yg laen suma igt nk mam jaa....hahhahaah
ygnie pic time g bchik corner utk kali ke 2..hehhe
pemandangan malam d higway araw...hehehhe

Thursday, July 21, 2011

Budaya Memberi Salam

Istilah "salam" bermaksud sejahtera yang mana digunakan oleh semua individu sebagai tanda hormatnya apabila bertemu dengan seseorang. Di Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Baru Salak Tinggi iaitu tempat sy dilatih menjadi seorang guru, memberi salam merupakan 1 budaya yang diamalkan oleh majoriti pelajar. Ia juga merupakan suatu perbuatan yang positif yang mana wajar diamalkan oleh setiap individu. Sama ada muslim @ none muslim.

Pengalaman sy sepanjang berada di SMK BBST ini tidak pernah lekang dari mulut pelajar untuk memberi salam kepada guru. Buktinya, setiap kali sy bertembung dengan murid-murid di SMK BBST, pasti ucapan salam diberikan sebagai tanda hormat. Alhamdulillah..Ini lah contoh yang terbaik mungkin juga boleh diamalkan di sekolah lain.


Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: “Orang yang memulakan memberi salam adalah terlepas daripada sifat sombong dan takabbur” (Riwayat Al-Baihaqi & Al-Khatib)..:)

untuk semua gurl....=)

Assalamualaikum...
13 Alasan Tipikal Wanita Yang Enggan Menutup Aurat
Pernah nasihat dan tegur kawan-kawan anda yang tidak menutup aurat? Jom kita tengok apakah alasan yang selalu digunakan wanita yang enggan menutup aurat apabila ditegur kesalahan mereka itu. Dan apa jawapan yang mungkin sesuai untuk mereka.

1. Semua yang tutup aurat, kompom masuk syurga ke?
-Yang pasti, tak tutup aurat, kompom masuk neraka.

2. Tudung labuh pun macam baik sangat. Buat dosa jugak. Mengumpat orang.
-Bila Iblis tak mahu ikut perintah Allah untuk bersujud kepada Adam, dia menyalahkan perintah Allah itu. "Apahal pulak aku kena sujud, aku lebih baik dan mulia". Samalah dengan tudung. Tudung pula yang disalahkan, " pakai tudung tak mestinya baik..bla...bla...bla..."

3. Macamlah kau bagus sangat nak tegur aku. Kau dulu lagi jahat.
-Tidak tersabit larangan dari Nabi untuk seseorang yang bahkan baru masuk Islam untuk pergi berdakwah kepada kaumnya. Maksudnya, dakwah itu tuntutan. Selagi kau Islam, dakwah tu wajib walaupun kau sendiri tak berapa betul. Sekurang-kurang dia insaf dan bertaubat sekarang.

4. Walau kami pakai seksi tapi hati kami baik.
-Adakah kau mendakwa diri kau mempunyai hati yang suci, iman yang tinggi dan kononnya ia sudah cukup menjamin maruah diri kau tanpa perlu menutup aurat?

5. Pakai jarang ke ketat ke, itu hak kami. Kalau tak suka jangan tengok.
-Adakah kau berani menjamin bahawa semua lelaki ajnabi mempunyai hati suci dan iman yang tinggi untuk menahan godaan syaitan serta nafsu yang membuak-buak?

6. Kami rasa apa yang kami pakai tak seksi. Terpulang kepada individu yang memandang kami.
-Seksi atau tidak, kau tetap berdosa walaupun hanya menayang sehelai rambut kau.

7. Walau kami tak bertudung, kami tetap sembahyang dan puasa.
-Apakah ibadat kau diterima? Kau yakin cuma dengan berpuasa sudah cukup untuk menjamin kau masuk syurga?

8. Sukahati kamilah nak pakai macam ni. Kami tak susahkan hidup orang lain.
-Kau sebenarnya dah susahkan bapa, abang, adik, suami serta orang lain dengan menarik mereka ke neraka bersama kau disebabkan mereka tidak menegur dan gagal mendidik kau.

9. Apa yang kami pakai, ini antara kami dengan Tuhan.
-Berani cakap di dunia, berani ke kau cakap macam tu depan Allah nanti? Lawan perintah Allah, Neraka tempatnya.

10. Kami pakai seksi macam ni, sebab ikut arahan photographer/pengarah filem untuk disesuaikan dalam scene. (ayat artis)
-Sanggup patuh arahan mereka daripada patuh suruhan Allah?

11. Bukan kami tak mahu menutup aurat, cuma masih belum sampai seru.
-Mati tidak mengenal usia. Tak takut ke mati dalam usia muda? Tak sempat nak bertaubat nanti.

12. Takkan nak buat perubahan secara drastik? Slow-slow la..
-Boleh ke cakap kat Malaikat Izrail nanti, tunggu kejap! Lepak la dulu. Jangan ambil lagi nyawa aku.

13. Tutup aurat tu bagus tapi kami tidak mahu hipokrit kerana tidak ikhlas melakukannya.
-Kalau begitu kau sebenarnya memang hipokrit kerana tidak ikhlas beragama Islam.

“Wahai wanita, setiap ciptaan tuhan yang berharga di dunia ini akan terlindung dan amat sukar untuk diperolehi. Di mana kamu boleh dapatkan permata? Tertanam jauh di perut bumi, tertudung dan dilindungi. Dimana kamu jumpa Mutiara? Terbenam jauh di dalam lautan, tertudung dan dilindungi oleh kulit kerang yang cantik. Di mana kamu cari emas? Terperosok di lapisan bumi tertudung dengan lapisan demi lapisan tanah dan batu. Tubuh kamu adalah suci malah lebih berharga daripada emas mahupun permata. Oleh itu kamu juga perlu bertudung dan melindungi diri kamu.”

: Menegur memang ada caranya.. Maaf jika aku terlalu kasar dalam menegur.. Manusia.. Tak pernah lari daripada kesilapan.. So, terima kasih pada yang menegur. Aku tidak akan sama sekali melenting. Aku bersyukur bila ada yang menegur sebab itu tandanya orang sayangkan kita.. =)

Hanya sekadar renungan....

Tuesday, July 19, 2011

Perbualan Rasulullah s.a.w dgn Iblis Laknatullah

Kisah  Perbualan  Antara  Junjungan  Besar Nabi Muhammad s.a.w Dengan 
IblisLaknatullah

Soalan Nabi s.a.w :  "Siapa yang mencahayakan muka engkau?"
Jawab  Iblis: "Orang yang berdosa, bersumpah bohong, saksi palsu, pemungkir janji."

Soalan Nabi s.a.w :  "Apakah rahsia engkau kepada umatku?"
Jawab  Iblis: "Jika seorang Islam pergi buang air besar serta Tidak membaca doa  pelindung  syaitan,  maka  hamba  gosok-gosokkan  Najisnya sendiri ke badannya tanpa dia sedari."

Soalan  Nabi  s.a.w  :  "Jika umatku bersatu dengan isterinya,bagaimana hal engkau?"
Jawab  Iblis:  "Jika  Umat  Tuan  hendak  bersetubuh dengan isterinya Serta
membaca  doa  pelindung syaitan, maka larilah hamba dari mereka. Jika tidak
hamba akan bersetubuh dahulu dengan isterinya, dan bercampurlah benih hamba
dengan benih isterinya.

Jika  menjadi anak maka anak itu akan gemar kepada pekerjaan maksiat, malas
pada  kebaikan,  durhaka.  Ini  semua  kerana kealpaan ibu bapanya sendiri.
Begitu  juga  jika  mereka makan tanpa membaca Bismillah, hamba yang 
dahulu makan daripadanya. Walaupun mereka makan, tiadalah rasa kenyang."

Soalan Nabi s.a.w : "Dengan jalan apa boleh menolak tipu daya engkau?"
Jawab  Iblis:  "Jika  dia  berbuat  dosa, maka dia kembali bertaubat kepada
Allah,  menangis kesal akan perbuatannya. Apabila marah segeralah mengambil
air sembahyang, maka padamlah marahnya."

Soalan Nabi s.a.w : "Siapakah orang yang paling engkau lebih suka?"
Jawab Iblis: "Lelaki dan perempuan yang tidak mencukur atau mencabut bulu
ketiak atau bulu ari-ari (bulu kemaluan) selama 40 hari. Di situ lah hamba mengecilkan diri,bersarang, bergantung, berbuai seperti pijat pada bulu itu."


Soalan Nabi s.a.w :"Hai Iblis!Siapa  pula  yang  bersekutu  dan bersekedudukan dengan engkau ?"
Jawab  Iblis:  "Iaitu  apabila  bertemu  lelaki dengan perempuan muda, maka
hamba  duduk pada leher perempuan-perempuan muda itu, hamba hiaskan mukanya
dengan   jelingan   dan  senyuman  yang  menarik  hati.  Apabila  dipandang
belakangnya  maka  terpandang  lehernya  yang  halus  dengan  pinggang dan
punggung yang bergerak-gerak yang membangkitkan nafsu. Manakala  di  pandang depannya, hamba hiaskan dadanya dengan bergerak-gerak kedua  kuntum yang melekat pada dadanya, lalu hamba panah pada jantung hati keduanya  atau salah satu daripadanya hingga bergerak-gerak keinginan nafsu syahwatnya.  Apabila orang tersebut tidak memelihara hatinya, nescaya tidak terpeliharalah farajnya (kemaluannya).  Sesiapa yang tidak memelihara kemaluannya nescaya tiadalah terpelihara imannya".

Soalan Nabi s.a.w: "Hai Iblis ! Dimana tempat engkau diam ?"
Jawab  Iblis:  "Iaitu  pada  rumah-rumah  berhala  dan pada batu, Kayu dsb.Apabila  mereka  menyembah  selain  daripada Allah, maka hamba cenderungkan hati mereka supaya bertambah yakin pada perbuatan yang syirik. Berapa ramai umat  tuan  yang  telah  hamba  pesongkan masuk ke rumah berhala Majusi dan Hindu itu menunjukkan bertapa nipisnya iman mereka".

Soalan Nabi s.a.w :"Hai Iblis ! Siapakah yang menyokong engkau ?"
Jawab  Iblis:  "Iaitu  orang  yang  tidak  bertaubat dan suka ketawa ketika berbuat  dosa  itu.  Ya  Nabi  Allah  !  Sesungguhnya telah hamba binasakan sekelian manusia  dengan  mengerjakan dosa daripada pelbagai maksiat, maka betapa  sukanya  hamba,  tiba-tiba  mereka  itu  mengucap La Illahillah dan istighfar maka binasalah hamba dengan sebab ucapannyanya itu".

"Lagi satu keuntungan yang besar kepada hamba ialah orang tua dan kanak-kanak yang bersiul itulah anak buah hamba,  kerana  pada  masa  hamba  dibuang ke dunia hamba mengembara dengan bersiul-siul dan orang yang bersiul itu penghibur Iblis Syaitan".

Soalan Nabi s.a.w: "Hai Iblis ! Sekarang apakah kesudahan ikhtiar Engkau di atas  umatku, kerana Aku telah dibangkitkan ke dunia ini bagi menyelamatkan sekelian  bani  Adam  daripada  kafir kepada iman, dari gelap-gelita kepada terang-benderang".
Jawab Iblis: "Maka Iblispun mengangkatkan kepalanya ke hadrat Allah katanya
:  "Ya Rabbi, demi kemuliaan Engkau, sentiasalah hamba Akan berusaha dengan
bersungguh-sungguh  untuk  menarik sekelian Anak Adam kepada berbagai-bagai
jalan  maksiat.  Selama  ada  nyawa di Dalam batang tubuh mereka itu, hamba
jadikan  pemuda-pemudi bercampur Berkenalan supaya senanglah hamba mencelah
di dalamnya"

Maka firman Allah SWT :

"Hai  Malaun (yang dilaknat - Iblis)! Demi kebesaranKu dan ketinggianKu !Bahawa  Aku  sentiasa sedia Mengampuni dosa umat Muhammad selagi mereka itu meminta ampun kepada Ku".

Maka  kata Iblis : "Ya Rasulullah ! Bahawasanya hamba sangat hairan melihat dua macam hal sekelian hamba Allah.

1.Mereka  itu  mengaku  kasih  kepada  Allah padahal mereka itu taat kepada hamba dengan berbuat maksiat
2. Mereka sangat marah kepada hamba tetapi mereka itu mengikut hasutanku.

Maka datang firman Allah : "Hai Malaun ! Demi kemulaiaanKu dan kebesaranKu,
Aku anugerahkan atas umat Muhammad dua kebahagiaan;Kasih  mereka  kepadaKu,  Aku  jadikan  kaffah  (penebus dosa) bagi maksiat mereka kerana perdayaan mereka  Marah  mereka  kepada engkau (IBLIS)  Aku jadikan kaffah (penebus dosa) bagi maksiat mereka kepadaKu"

Setelah  itu  Rasulullah  SAW  pun menghalau Iblis. Iblis pergi dengan hati yang sangat dukacita kerana tipu dayanya telah diketahui oleh umat Muhammad SAW.

Monday, July 18, 2011

doa cinta

Selangkah demi langkah

Ku dekati dan ku hampiri diri Mu

Untuk bersimpuh dan bersujud

Dalam pangkuan hangat Mu

Sejengkal demi jengkal

Kurapatkan tubuh ku di sisi Mu

Untuk dapatkan seteguk

Kasih dan cinta yang takkan

Pernah habis dimakan zaman

Ku angkat kedua tangan

Yang hina dan nista

Demi mengharapkan

Sambutan hangat dari Mu

Peluk dan kecuplah diriku

Dalam dekapan mesramu

Dalam desah nafas ku

Yang menggebu

Ku memohon doa tulus untuk Mu

Agar cinta dan kasih Mu

Selalu abadi dalam kalbu

Hingga ku kembali pada Mu