sharing is caring

Followers

Thursday, October 27, 2011

Wasiat Imam SHAFIE

salam semua yg setia melawat blog yg xseberapa nie...aduhhh..lama juga xupdate blog nie..hehehhe.bz laa..bz i2kan lumrah hidup...ekk??..ok2..jom kita baca pa yang dcopy N paste dari fB yang berkaitan imam SHAFIE..sama la kita LAYANnnn...dONT forget DROP a comment too..=D

SEBELUM Imam Syafie pulang ke rahmatullah, beliau sempat berwasiat kepada para muridnya dan umat Islam seluruhnya. Berikut ialah kandungan wasiat tersebut:

"Barangsiapa yang ingin meninggalkan dunia dalam keadaan selamat maka hendaklah ia mengamalkan sepuluh perkara."

PERTAMA: HAK KEPADA DIRI .
Iaitu: Mengurangkan tidur, mengurangkan makan, mengurangkan percakapan dan berpada-pada dengan rezeki yang ada.

KEDUA: HAK KEPADA MALAIKAT MAUT
Iaitu: Mengqadhakan kewajipan-kewajipan yang tertinggal, mendapatkan kemaafan dari orang yang kita zalimi, membuat persediaan untuk mati dan merasa cinta kepada Allah.

KETIGA : HAK KEPADA KUBUR
Iaitu : Membuang tabiat suka menabur fitnah, membuang tabiat kencing merata-rata, memperbanyakkan solat Tahajjud dan membantu orang yang dizalimi.

KEEMPAT: HAK KEPADA MUNKAR DAN NAKIR
Iaitu : Tidak berdusta, berkata benar, meninggalkan maksiat dan nasihat menasihati.

KELIMA : HAK KEPADA MIZAN (NERACA TIMBANGAN AMAL PADA HARI KIAMAT)
Iaitu : Menahan kemarahan, banyak berzikir, mengikhlaskan amalan dan sanggup menanggung kesusahan.

KEENAM : HAK KEPADA SIRAT (TITIAN YANG MERENTANGI NERAKA PADA HARI AKHIRAT)
Iaitu : Membuang tabiat suka mengumpat, bersikap warak, suka membantu orang beriman dan suka berjemaah.

KETUJUH : HAK KEPADA MALIK (PENJAGA NERAKA)
Iaitu : Menangis lantaran takutkan Allah SWT, berbuat baik kepada ibu bapa, bersedekah secara terang terangan serta sembunyi dan memperelok akhlak.

KELAPAN : HAK KEPADA RIDHWAN (MALAIKAT PENJAGA SYURGA) Iaitu : Berasa redha dengan Qadha' Allah, bersabar menerima bala, bersyukur ke atas nikmat Allah dan bertaubat dari melakukan maksiat.

KESEMBILAN : HAK KEPADA NABI S.A.W
Iaitu : Berselawat ke atas baginda, berpegang dengan syariat, bergantung kepada as-Sunnah (Hadith), menyayangi para sahabat, dan bersaing dalam mencari keredhaan Allah.

KESEPULUH : HAK KEPADA ALLAH SWT
Iaitu : Mengajak manusia ke arah kebaikan, mencegah manusia dari kemungkaran, menyukai ketaatan dan membenci kemaksiatan.

" Ya Allah... berilah petunjuk kepada kami agar kami sentiasa berada lurus di jalan Mu...Amin.

Thursday, October 6, 2011

P0tOnG kUku Ikut SunaH NaBI

salam UkHWAH buat suma..terima kasih kerana masih ada waktu untuk usha blog yang xseberapa nie...=.=..kalaw duluw post pasal potong kuku N hari yang disunatkan potong kuku..tibalah masa kita tahu bagaimana nabi kita iaitu NABI MUHAMMAD S.A.W potong kuku..mungkin diantara kita dah taw dah pasal nie..hehehe..dengan niat dihati yang ikhlas nak kongsi ilmu..ayuhlah kita LAYANNN jew pa yang da kat post nie..DENGAN harapan ia dapat menjadi AMALAN kita semua..wasasalam..
potong kuku ikot turutan nombor diatas ya..=D

Info tambahan : 

Rasulullah S.A.W. bersabda bermaksud:
Sesiapa yang mandi pada hari Jumaat, bersugi, berwangian jika memilikinya dan memakai pakaian yang terbaik, kemudian keluar rumah hingga sampai ke masjid, dia tidak melangkahi orang yang sudah bersaf, kemudian mengerjakan sembahyang apa saja (sembahyang sunat), dia diam ketika imam keluar (berkhutbah) dan tidak berkata-kata hingga selesai mengerjakan sembahyang, maka jadilah penebus dosa antara Jumaat itu dan Jumaat sebelumnya.

(Riwayat Ahmad).

Menurut Imam Shafie:
Sunat memotong kuku sebelum mengerjakan solat Jumaat sepertimana disunatkan mandi, bersugi, berharuman, berpakaian kemas sebelum ke masjid.

Hikmah Memotong Kuku : 
Memotong kuku hukumnya sunnah bagi laki-laki dan perempuan baik tangan maupun kaki. Adapun hikmah yang terkandung didalam pensyariatan memotong kuku adalah menghilangkan kotoran yang melekat atau ada di celah-celah antara kuku dan daging. Jika tidak dibersihkan kotoran-kotoran itu bisa menghalangi air sampai ke permukaan kulit ketika kita hendak bersuci –baik wudhu maupun mandi-. Selain itu, jika dibiarkan memanjang, kemungkinan kotoran dan najis akan menempel padanya. Hal itu juga tidak baik untuk kesihatan.

Cara Memotong Kuku :

Jadi, memotong kuku bukan asal potong tapi ada kaedahnya. Walaupun hanya kuku tapi ia adalah sebahagian dari tubuh kita yang perlu kita hormati. Misalnya, potong kuku ada adabnya selain mengikuti harinya, kita juga haru membuang potongan kuku itu pada tempat yang tidak kotor sebagaimana yang diajarkan, sebaiknya dibuang ke tanah karena kita juga adalah unsur tanah, Bukan tong sampah sekalipun tong sampah tu bersih.

Awali memotong kuku dengan Bismillah dan selawat keatas Nabi s.a.w dan memulai memotong dari jari telunjuk sebelah kanan sampai kelingking, kemudian jari kelingking sebelah kiri sampai ibu jari tangan kiri dan terakhir ibu jari tangan kanan.

Untuk kuku kaki, mulaillah dari jari kelingking kaki kanan sampai kelingking kaki kiri. Itulah sunnah yang paling kuat dipegang selama ini walaupun ada banyak khilafnya.

wallahua'lam.......

Begitu indahnya Islam, sampai potong kuku pun diatur di dalamnya. Apa lagi perkara yang lebih besar dari itu.


sebelum potong kuku,carilah kepit kuku yang tajam dan tanpa karat..

itu je sunnah untuk hari ini... 
insyaAllah kalau ade yang lain nanti aku kongsi lagi oke..
oke bye~

Wednesday, October 5, 2011

Info TentanG Potong Kuku



barang siapa yang mengerat kukunya pada:

Hari Sabtu : keluar dari tubuhnya ubat dan masuk kepadanya penyakit


Hari Ahad: Keluar kekayaan masuk kemiskinan


Hari Isnin: keluar daripadanya gila dan masuk sihat


Hari selasa: keluar daripadanya sihat dan masuk penyakit


Hari Rabu: keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan


Hari Khamis: keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari penyakit


Hari Jumaat: keluar daripadanya dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah Taala.

jadi, kerat kuku bukan sebarang kerat tapi ada kaedahnya. walaupun hanya kuku tapi adalah sebahagian daripada badan kita yang perlu kita hormati. misalnya kerat kuku ada adabnya selain mengikut hari, kita juga perlu buang kuku itu pada tempat yang tidak kotor, sebagaimana yang diajar..seeloknya kita membuang ke tanah kerana kita juga berunsur tanah. bukannya tong sampah sekali pun tong sampah itu bersih..




Potong Kuku Hari Jumaat Sunat Ke?




Saya ingin mendapat kepastian, adakah ada hari tertentu yang digalakkan untuk memotong kuku seperti pada Isnin, Khamis dan Jumaat? Manakala hari lain dikatakan kurang sesuai. Jika tidak berpeluang atau terlupa memotong kuku pada tiga hari berkenaan bolehkah kita memotongnya pada hari lain?



Jawapan : 
Memotong kuku termasuk dalam sunnah fitrah (Klik Sini). Ini jelas apabila Rasulullah saw bersabda yang bermaksud:

“Sepuluh perkara dikira sebagai fitrah iaitu memotong misai, memelihara janggut, bersugi, memasukkan air ke hidung, memotong kuku, membasuh sendi, mencabut bulu ketiak, mencukur bulu ari-ari, bersuci dengan air (beristinja), berkata Zakaria: Aku lupa yang ke-10 kecuali berkumur.” (Riwayat Muslim)
Menurut Imam Syafie, disunatkan memotong kuku sebelum mengerjakan solat Jumaat sama seperti mandi, bersugi, memakai haruman sebelum ke masjid.

Menurut riwayat Abu Hurairah, Nabi Muhammad s.a.w memotong kuku 
dan menggunting misai pada Jumaat sebelum Baginda keluar untuk bersolat. (Riwayat al-Bazzar dan al-Tabrani)

Berkenaan terdapat hari tertentu memotong kuku, tiada hadis yang benar-benar sahih berkenaan mengerat kuku berkenaan. Ia boleh dilakukan tanpa mengikut hari tertentu. 


Ada hadis daif yang hukum beramal dengannya dibenarkan terutama ketentuan Isnin, Khamis dan Jumaat sebagai hari diutamakan untuk melakukan ibadat sunat. 


Justeru, sunat memotong kuku pada hari terbabit manakala memotong pada hari lain masih dibenarkan sekiranya perlu..


sekadar hiasan..tudia..law cmnie laa..bankrap kilang kepit kuku..HAHA..

Tuesday, October 4, 2011

Hajat xKEsamapiAN...T.T

TU dia pUnya STUDY..xIgat pa daHHH...stUDY HARd!!!!!!!

salam ukhwah buat suma kawan yang lalu kew,singah kew,jenguk kew..suma laa...tq2 coz sampy jga ke blog yg xsbrpa nie....

hehhehe..korang suma,sory psal Daq_blurr A.K.A Pie_keret skrg bzy gan FINAL EXAM..tggal satu paper jaa g..paper nie pntg sggt2..ECS208_BASIC SOLID MECHANIC..law yang taw tu..mmg taw law cmna paper nie nak kill student2 yg ambk paper nie...so,skrg nie jarang2 laa update blog..law nak FOLLOW or SHOUT tuhh..silakan..INSYA'ALLAH..law da msa,akan di rEply...mmg masa tuh da..cma kita jaa yg mlgahkanNYA kan..hahhaha...


Pa2pon..thanx kpada suma yg smpy kat blog nie...AKHIRKATA,majulah blog,utk negara...ekk??..hahahhaha
Tudia..bLoM pa2 G dah PENgsaN..stdy HARD la KonOn..=(

LekluU..Resst Kan MinDA lu..bIAq oTak jew Yang serap..perhhhh...

P/S : kepada yang baca post nie sila2 la komen,t lagy senang nak hit baCK..N jgn lupa doakan kjayaan pie_KEreT lam exam nie Ok..aMENNN..ASSALAMUALAIKUM..=)

Sunday, October 2, 2011

Tujuh Kalimat YANG harus dibiasaKAN..


1.Bismillahirrahmanirrahiim :)
Setiap kali hendak melakukan sesuatu.


2.Alhamdulillah :)
Setiap kali habis melakukan sesuatu.

3.Astaghfirullah :)
Jika melakukan sesuatu yg buruk.

4.Insya Allah :)
Jika ingin melakukan sesuatu pada masa yang akan datang.

5.Laa hawla walaaquwwata illaah billaah :)
Bila tidak bisa melakukan sesuatu yang agak berat/melihat hal yang buruk.

6.Innalillahi wainna ilaihi rojiun :)
Jika melihat/menghadapi musibah.

7.Lailaha illallah :)
bacalah siang & malam sebanyak2nya.


Rasulullah SAW bersabda :-

"Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yg mengamalkan, maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala...

Friday, September 30, 2011

kisah nasihat imam al-syafie ketika menuntut ilmu




Kisah Imam Syafie Menuntut Ilmu

Imam Shafie merupakan salah seorang Imam Mazhab yang empat. Beliau mempunyai ketajaman akal dan kecerdikan yang luar biasa. Beliau telah menghafaz al-Quran seawal umur 9 tahun lagi. Setahun kemudian pula, beliau menghafal kitab al-Muwatta’ karangan Imam Malik. Beliau merupakan seorang yang sangat mencintai ilmu. Lantaran itu, pada satu hari beliau meminta izin daripada ibunya untuk keluar menuntut ilmu ke Madinah. Ia merupakan kali pertama Imam Shafie keluar daripada tempat kelahirannya, Makkah dan mengembara untuk meluaskan ilmu.

Apabila tiba di Madinah, beliau terus menuju ke Masjid Nabawi dan menunaikan solat sunat dua rakaat. Setelah selesai solat, beliau terpandang satu Majlis ilmu yang disampaikan oleh seseorang yang sangat hebat dalam masjid tersebut. Orang tersebut sedang bersyarah di hadapan begitu ramai anak-anak muda yang kesemuanya khusyuk mendengarnya. Orang itu ialah Imam Malik yang sedang mengajar murid-muridnya tentang hadis-hadis Rasulullah s.a.w. Dengan langkah yang tertib, Imam Shafie terus menuju ke tempat Imam Malik dan duduk bersama murid-murid beliau. Imam Shafie lantas mengambil sebatang lidi lalu membasahkannya dengan air liur. Beliau menulis segala apa yang diajar oleh Imam Malik tersebut di atas tapak tangannya. Tanpa di sedari, Imam Malik memerhati segala tingkah lakunya.

Selesai pengajian, Imam Malik pun memanggil Imam Shafie untuk menegur beliau. Sangkanya Imam Shafie berbuat perkara kurang sopan ketika belajar. Imam Malik bertanya kepada Imam Shafie, “Apakah kamu berasal dari Makkah”. Jawab Imam Shafie, “Benar”. Imam Malik kemudian bertanya, “Mengapakah engkau bermain-main dengan lidi dan air liurmu semasa aku sedang mengajar?”. Jawab Imam Shafie, “Maaf tuan. Sebenarnya saya tidak bermain-main. Oleh kerana saya tidak ada kertas dan pena, segala yang tuan ajar saya tulis di atas tapak tangan saya dengan menggunakan lidi dan air liur untuk saya menghafalnya”.

Apabila Imam Malik membelek-belek tangan Imam Shafie, beliau tidak menjumpai sebarang tulisan pun. Beliau terus berkata, “Tetapi kenapa tapak tangan engkau ni kosong sahaja”.

Kata Imam Shafie, “Benar tuan. Namun demikian tuan, saya telah pun menghafal semua hadis-hadis yang tuan riwayatkan itu”.

Setelah beliau disuruh membaca apa yang dihafalnya, Imam Malik mendapati tidak ada satu hadis yang tinggal daripada 20 hadis yang diajar hari itu. Perkara yang aneh ini belum pernah terjadi sebelumnya. Imam Malik begitu tertarik hati dengan kebijaksanaannya. Semenjak peristiwa itu, Imam Shafie dijemput untuk menetap di rumah Imam Malik sebagai tetamu sekali gus menuntut ilmu dengan Imam Malik. Selama 18 bulan Imam Shafie berguru dengan Imam Malik. Hatinya yang terang memudahkan beliau memahami dan menghafal kitab al-Muwatta’. Sehingga akhirnya, murid kesayangan Imam Malik ini sering diberi penghormatan bersyarah dan mengajar murid-murid yang lain.

Pengajaran:

1.Diperhatikan kehadiran Imam Shafie yang sedikit lewat dalam majlis ilmu Imam Malik telah sedikit sebanyak mengganggu perhatian Imam Malik untuk menyampaikan ilmu sepenuhnya. Lantaran itu, dalam menuntut ilmu sebaik-baiknya biarlah berada di dalam majlis seawal mungkin dan tepat pada masanya kerana sesungguhnya ilmu itu ditunggu dan bukannya menunggu. Hal ini juga dapat mengelak daripada penyampai ilmu dan penerima ilmu yang berada dalam majlis merasa terganggu dengan keterlewatan kita itu.

2. Dalam majlis ilmu, tumpuan perhatian yang sepenuhnya perlu diberikan kepada penyampaian ilmu. Apa sahaja perlakuan yang tidak berkaitan seharusnya dielakkan. Perlakuan Imam Shafie sahaja yang sedang mencatat isi pengajaran kuliah Imam Malik dengan menggunakan lidi dan air liur di atas tapak tangan pun sudah begitu mengganggu tumpuan Imam Malik untuk mengajar apatah lagi sekiranya ada anak-anak murid yang bercakap-cakap atau melakukan hal-hal lain yang tidak berkaitan semasa pengajaran.

3. Seorang pendidik yang baik akan mengenal pasti kebolehan dan keistimewaan anak muridnya dalam mendidik, agar dengan itu proses pendidikan dapat dilakukan dengan tepat, sesuai dengan kebolehan dan keupayaan murid tersebut. Menyedari kemampuan dan keistimewaan Imam Shafie, Imam Malik terus mengajak Imam Shafie ke rumah beliau untuk terus dididik dan dipertajamkan kebolehannya sehingga akhirnya ilmu tersebut dapat dimanfaatkan untuk kebaikan umat.


Nasihat Imam Syafie

Imam al-Syafie tokoh ilmuan yang terkenal dengan ketekunan dalam menuntut ilmu, penegak sunnah, penegak kebenaran dan imam besar dalam bidang fekah. Beliau banyak meninggalkan kata-kata nasihat yang boleh dijadikan panduan kepada para pelajar. Antaranya ialah :

1. Imam al-Syafie pernah bersyair:

Aku mengadukan kepada Waki’ (guru beliau) tentang buruknya hafalan
Maka beliau membimbingku untuk meninggalkan perbuatan maksiat
Dan berkata, ‘Ketahuilah bahwa ilmu adalah cahaya
Dan cahaya Allah tidak diberikan kepada pelaku maksiat’

2.Beliau Berkata :

Barangsiapa ingin agar Allah membukakan hatinya atau meneranginya, maka dia harus meninggalkan pembicaraan yang tidak bermanfaatmeninggalkan dosa-dosa, menghindari perbuatan-perbuatan maksiat dan menyembunyikan amalan yang dikerjakan antara dia dan Allah. Jika dia mengerjakan hal tersebut, maka Allah akan membukakan ilmu baginya yang akan menyibukkan dia dari yang lainnya. Sesungguhnya dalam kematian terdapat perkara yang menyibukkan.”

Antara pengajaran yang boleh diambil daripada nasihat Imam al-Syafie ialah :

1. Menghindari maksiat kerana maksiat merupakan hijab atau penghalang untuk mendapat ilmu. Hati yang dicemari dengan dosa tidak akan dapat menyimpan ilmu yang bermanfaat.

2. Meninggalkan percakapan atau aktiviti-aktiviti yang sia-sia. Sesungguhnya masa itu amat berharga bagi seorang pelajar.

3. Melakukan amalan-alaman sunat secara tersembunyi dan tidak diketahui oleh sesiapapun. Ini antara cara untuk ikhlas dalam beramal soleh.

4. Orang yang mendapat bimbingan Allah sentiasa menghabiskan masanya dengan ilmu dan amalan yang berfaedah untuk dunia atau akhiratnya.

5. Orang yang berilmu juga hendaklah selalu mengingati mati kerana mati itu akan menyibukkan seseorang itu dengan perkara yang bermanfaat untuk kehidupannya selepas mati.

Pie: Sebut sahaja kisah peradaban Islam zaman silam, pasti ramai yang merinduinya, kehebatan kerajaan khilafah yang pernah menguasai sepertiga dunia, suatu masa lampau. Apakah tips dan resipi kejayaan zaman itu? Segalanya perlu bermula dengan kehebatan dan keagungan ilmu pengetahuan. Turunnya wahyu pertama kepada baginda nabi, sudah menjelaskan betapa pentingnya menuntut ilmu.

Wednesday, September 28, 2011

GurauAn Yang Dtuntut Islam..


        salam, hari ni  terasa nak update blog sb ada topik yang agak sesuai untuk dibaca oleh orang yang suka gelak ataupun bergurau ni hehe,setiap perlakuan dan perbuatan mestilah mempunyai batas lebih-lebih lagi kita sebagai orang islam disini aj nk kongsikan garis panduan yang dibenarkan dalam islam terhadap batas kita untuk bergurau dan gelak.

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:":Celakalah orang yang berbicara lalu mengarang cerita dusta agar orang lain tertawa. Celakalah !" Riwayat Abu Daud.
Kelakar adalah perbuatan, kata-kata dan sebagainya yang dapat menggembirakan atau yang dapat menggelikan hati orang lain. Sinonimnya adalah jenaka, lawak dan gurau senda. Membuatkan orang lain senang hati adalah termasuk dalam amal kebajikan dan Rasulullah s.a.w juga selalu berjenaka dengan ahli keluarga dan para sahabat baginda.Namun begitu bergurau mempunyai adab-adab tertentu yang telah digariskan oleh Islam seperti:

a) Tidak menjadikan aspek agama sebagai bahan jenaka seperti mempersendakan sunnah Rasulullah s.a..w .

b) Gurauan tersebut bukan merupakan cacian atau cemuhan seperti memperlekehkan orang lain dengan menyebut kekurangannya.

c) Gurauan itu bukan ghibah (mengumpat) seperti memburukkan seseorang individu dengan niat hendak merendah-rendahkannya.

d) Tidak menjadikan jenaka dan gurauan itu sebagai kebiasaan.

e) Isi jenaka adalah benar dan tidak dibuat- buat.

f) Bersesuaian dengan masa, tempat dan orangnya kerana adalah tidak manis bergurau di waktu seseorang berada dalam kesedihan dan sebagainya.

g) Menjauhi jenaka yang membuatkan orang lain ketawa secara berlebihan (ketawa terbahak-bahak) kerana banyak ketawa akan memadamkan cahaya hati.

Sesungguhnya Rasulullah s.a.w apabila ketawa baginda hanya menampakkan barisan gigi hadapannya sahaja, bukan ketawa yang berdekah-dekah, mengilai-ngilai atau terkekeh-kekeh dengan maksud bahawa selaku seorang Muslim kita hendaklah sentiasa menjaga batas kesopanan dalam erti kata yang sepatutnya.

p/s :hmmm..kadang2 gurauan kita mesti kne pada tmpat dan org,silap hari bulan gedebak!! lebam sebelah mata  hehe ..aq pon suka gelak juga..hahaha

Sahabat - Imam Al - Shafie


IMAM Al-Syafie banyak memberi pedoman dalam memilih kawan. Beliau juga mengakui sukar mencari sahabat sejati yang mahu berkongsi suka duka bersama.

Ketika menilai sahabat sejati pada waktu susah, katanya: “Kawan yang tidak dapat dimanfaatkan ketika susah lebih mendekati musuh daripada sebagai kawan.

“Tidak ada yang abadi dan tidak ada kawan yang sejati kecuali yang menolong ketika susah.”

“Sepanjang hidup aku berjuang bersungguh-sungguh mencari sahabat sejati hingga pencarianku melenakanku.

“Kukunjungi seribu negara, namun tidak satu negara pun yang penduduknya berhati manusia.”

Imam Al-Syafie turut meminta kita berhati-hati memilih sahabat kerana sahabat yang baik akan membawa ke arah kebaikan dan begitu sebaliknya.

Katanya: “Jika seseorang tidak dapat menjaga nama baiknya kecuali dalam keadaan terpaksa, tinggalkanlah dia dan jangan bersikap belas kasihan kepadanya.

“Banyak orang lain yang dapat menjadi penggantinya. Berpisah dengannya bererti istirehat.

“Dalam hati masih ada kesabaran buat kekasih, meskipun memerlukan daya usaha yang keras.

“Tidak semua orang yang engkau cintai, mencintaimu dan sikap ramahmu kadangkala dibalas dengan sikap tidak sopan.

“Jika cinta suci tidak datang daripada tabiatnya, tidak ada gunanya cinta yang dibuat-buat.

“Tidak baik bersahabat dengan pengkhianat kerana dia akan mencampakkan cinta setelah dicintai.

“Dia akan memungkiri jalinan cinta yang terbentuk dan akan menampakkan hal yang dulunya menjadi rahsia.”

Seseorang itu juga dapat menundukkan musuhnya dengan menunjukkan rasa persahabatan.

Imam Al-Syafie dalam hal ini berkata: “Ketika aku menjadi pemaaf dan tidak mempunyai rasa dengki, hatiku lega, jiwaku bebas daripada bara permusuhan.

“Ketika musuhku berada di hadapanku, aku sentiasa menghormatinya. Semua itu kulakukan agar aku dapat menjaga diriku daripada kejahatan.

“Aku nampakkan keramahan, kesopanan dan rasa persahabatanku kepada orang yang kubenci, seperti aku nampakkan hal itu kepada orang yang kucintai.”

Petua Imam Al- Syafie


Assalamualaikum suma...pehhh..lama aih x update blog..hehehe..da la sikit ilmu nk kongsi kat hampa suma...sam2 kita amal no..bukan susah pon..Insya'allah akan dapat pahala...wasalam

4 PERKARA UNTUK SIHAT

Empat perkara menguatkan badan
1. Makan daging
2. Memakai haruman
3. Kerap mandi
4. Berpakaian dari kapas

Empat perkara melemahkan badan
1. Banyak bersetubuh
2. Selalu cemas
3. Banyak minum air ketika makan
4. Banyak makan bahan yang masam

Empat perkara menajamkan mata
1. Duduk mengadap kiblat
2. Bercelak sebelum tidur
3. Memandang yang hijau
4. Berpakaian bersih

Empat perkara merosakan mata
1. Memandang najis
2. Melihat orang dibunuh
3. Melihat kemaluan
4. Membelakangi kiblat

Empat perkara menajamkan fikiran
1. Tidak banyak berbual kosong
2. Rajin bersugi (gosok gigi)
3. Bercakap dengan orang soleh
4. bergaul dengan para ulama

4 CARA TIDUR

1. TIDUR PARA NABI
Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit dan bumi.

2. TIDUR PARA ULAMA' & AHLI IBADAH
Miring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat malam.

3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBA
Miring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyak dimakan.

4. TIDUR SYAITAN Menelungkup/tiarap seperti tidurnya ahli neraka. 

Wednesday, September 14, 2011

Ungu - Percaya pada Ku..

aku tak tahu apa yang ku rasakan
dalam hatiku saat pertama kali
lihat dirimu, melihatmu

seluruh tubuhku terpaku dan membisu
detak jantungku berdebar tak menentu
sepertinya aku tak ingin berlalu

reff:
berikan cintamu juga sayangmu
percaya padaku ku kan menjagamu
hingga waktu menjemputku

ku berikan cintaku juga sayangku
percaya padaku ku kan menjagamu
hingga waktu menjemputku

saat ku tahu kau akan pergi jauh
izinkan aku tuk selalu menantimu
untuk katakan ku ingin dirimu (ingin dirimu)

agar kau tahu betapa ku terlalu
mencintaimu aku akan menunggu
hingga dirimu kembali untukku

repeat reff

tolonglah aku bagaimana diriku
ungkapkan itu rasa yang membelenggu
dalam hatiku ku cinta padamu

repeat reff

berikan cintamu juga sayangmu
percaya padaku ku kan menjagamu
hingga waktu menjemputku

Monday, August 29, 2011

Shwiit!!: Salam Aidilfitri 2011




Shwiit!!: Salam Aidilfitri 2011: Hari kemenangan tiba lagi Sepuluh jari tersusun rapi Bermaaf-maafan seikhlas hati Ku ucapkan salam Aidilfitri
Assalamualaikum... Selamat Hari Raya...

khilafku Dimalam hari raya...:)


selamat hari raya...hehehe...ku mahu raya dgn sepuas puasnye...dh r pas rya t tggl bpa mmgu jew g dh nk final...hehehehe...ygpntg dwit rya mzty pnuh poket...huhuhuhuhu..:)http://www.youtube.com/watch?v=gPPGLwIh3bE

Friday, August 26, 2011

Demam balik kampung!!!

hahahah...akhirnya dapat gk aq pulang ke kampung...walaupun mengalami bnyak kesukaran ketika didalam perjalanan...alhmdullah slmat smpy jua akhirnya...amin...

terima kasih ducapkan kepada kawan aq yg menumpangkan aq pulang...hehehe...nama xpyah mention laa...hehehe..ceta nya bermula...jeng2...
                                          >>gambar hiasan<<
3.30pm:aq abeh kelas
tros rush blek blik paking2 barang..sempat wat clearance g..hehehe...
                                                  >>gambar hiasan<<
4.30pm:aq trtdo pas lma tggu si drebar mai ambk...hehehe.. dalam prjalan,macam2 dugaan dhadapi...sesat,silap masuk jalan,kna hon xtntu pasal...hahaha
tp..tp...aq sedih sbb terlpas bas...nie suma sbb si mamat poyo tu laa..hahaha..pasal dya aq
aq trlpas bas...hehehe
                                           >>gambar hiasan<<
malam tu ujan lebat...tp kami ttap drive over through...hehehe..
akhirnya smpy gk kt umah kakak aq..lokasi: taman seri bayan,sg.ara...hehehe
pa2pon aq dah da kt umah skrg...hehehe..jom kita berbuka..:)

                                                   >>gambar hiasan<<

Sunday, August 21, 2011

jom sahur bersamaku..menu:Meggi goreng basah + kuewtiaw...hehhe

yumyum2...sedap kotttttt...hehehehe...makan sahur yg xseberapa...alhmdulillah..:)

Wednesday, August 17, 2011

khilafku Dimalam HArii...hmmm

Hari ini berlabuh sudah tirai 19 ramadhan, tak sangka masa pantas berlalu, hanya tinggal separuh lagi perjalanan yang kita perlu lalui tapi aduhai, semangat raya untuk tahun ini terasa kurang, kerana apa? adakah kerana kekurangan stok mercun? stress memikirkan duit raya? atau? bukan itu dan bukan ini, ini semua kerana bahana assignment yang tak habis2 datang sejak bermulanya sem ni -__-''

 
Banyak juga assignment2 lama yg belum tersiap lagi, dateline nak kena submit, just around the corner beb! padahal assignment2 tu dah bagi sebulan dulu! ni lah dia, dah jadi habit nak buat macam mana kan, haha tapi yang kurang menariknya, tatkala assignment2 lama belum lagi disiapkan, datang pula segerombolan assignment2 baru yang perlu dibuat! yes, saya memang suka buat kerja banyak2, kena buat report lah, survey lah draft lah, but its okay sir, madam, and prof!!! akan ku tempuh semua ini demi master degree di Adelaide nanti! Okay ini tipu.

Hari raya nanti pulak kena dok pikiaq pasai final exam, yer final exam tuan-puan, lepas raya kelas seminggu, study week kemudian, final! so masa2 yang tertinggal ni baru dok kalut nak kejar carry marks! diwaktu inilah hati2 murni para pensyarah amat diperlukan.

Sebelum raya nak menjelma ni, lagi 14 hari kan, banyak jugak yang berlegar2 dalam cerebrum menuju ke medulla oblongata ni, shopping raya is the 1st thing beb! lepas tu nak kena kejar lagi banyak subject, chapter2 kalau dalam kelas tu, masuk telinga kanan keluar telinga kiri, apa pun tak boleh -.-' harap2 benda ni boleh setel hendaknya yer, dengan tanggungjawab dengan kelab lagi, kertas kerja untuk sem depan perlu dibuat untuk mintak bajet , okay lah see again later, bulan puasa ni sifat rajin untuk update blog ni lebih sikit, hehe lama tak berkarang macam ni kan, bye bye dan assalamualaikum wahai para pembaca :)

Monday, August 8, 2011

JoM bErBuKa JoMMM...=)



hehehe...bulan posa nie yg paling bez time berbuka...heheheh...law kat PI leh makan dalam talam....bez,wlpon makan skit,stilll kenyang...hehehhe...KEBERKATANnye terselah...kemeriahan,mgeratkan siraturahim....hehehehhe...salam berbuka...=)

Sunday, July 31, 2011

hajatku tercapai jua...

teringin sgt nk mam sahur dgan nasi putih ayam kunyit...dah taw dah lambt,kuar gk cary nasi putih ayam kunyit...walawpon mglmi kesukaran sprti nyamuk time tmpg makan kt tepi jalan,sejuk time naek moto....tp byk knganan manis sprt gelak macam org gila time tgok org berenti kat tgh2 jalan time isyarat lmpu merah...1st time aq jmpa bdak selenge ank tauke nasi putih ayam kunyit..kentut kat muka og time bawk moto..dpt usha awek padat2,sbb sok dah posa....ahhahhaha...,mmg terbaek laa...papon,mmmg bez la sahur aq taon nie....hehee....JOM LAYAN GMBR YG SMPAT AQ SNAP TDY...yg nie ja yg smpt,yg laen suma igt nk mam jaa....hahhahaah
ygnie pic time g bchik corner utk kali ke 2..hehhe
pemandangan malam d higway araw...hehehhe

Thursday, July 21, 2011

Budaya Memberi Salam

Istilah "salam" bermaksud sejahtera yang mana digunakan oleh semua individu sebagai tanda hormatnya apabila bertemu dengan seseorang. Di Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Baru Salak Tinggi iaitu tempat sy dilatih menjadi seorang guru, memberi salam merupakan 1 budaya yang diamalkan oleh majoriti pelajar. Ia juga merupakan suatu perbuatan yang positif yang mana wajar diamalkan oleh setiap individu. Sama ada muslim @ none muslim.

Pengalaman sy sepanjang berada di SMK BBST ini tidak pernah lekang dari mulut pelajar untuk memberi salam kepada guru. Buktinya, setiap kali sy bertembung dengan murid-murid di SMK BBST, pasti ucapan salam diberikan sebagai tanda hormat. Alhamdulillah..Ini lah contoh yang terbaik mungkin juga boleh diamalkan di sekolah lain.


Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: “Orang yang memulakan memberi salam adalah terlepas daripada sifat sombong dan takabbur” (Riwayat Al-Baihaqi & Al-Khatib)..:)

untuk semua gurl....=)

Assalamualaikum...
13 Alasan Tipikal Wanita Yang Enggan Menutup Aurat
Pernah nasihat dan tegur kawan-kawan anda yang tidak menutup aurat? Jom kita tengok apakah alasan yang selalu digunakan wanita yang enggan menutup aurat apabila ditegur kesalahan mereka itu. Dan apa jawapan yang mungkin sesuai untuk mereka.

1. Semua yang tutup aurat, kompom masuk syurga ke?
-Yang pasti, tak tutup aurat, kompom masuk neraka.

2. Tudung labuh pun macam baik sangat. Buat dosa jugak. Mengumpat orang.
-Bila Iblis tak mahu ikut perintah Allah untuk bersujud kepada Adam, dia menyalahkan perintah Allah itu. "Apahal pulak aku kena sujud, aku lebih baik dan mulia". Samalah dengan tudung. Tudung pula yang disalahkan, " pakai tudung tak mestinya baik..bla...bla...bla..."

3. Macamlah kau bagus sangat nak tegur aku. Kau dulu lagi jahat.
-Tidak tersabit larangan dari Nabi untuk seseorang yang bahkan baru masuk Islam untuk pergi berdakwah kepada kaumnya. Maksudnya, dakwah itu tuntutan. Selagi kau Islam, dakwah tu wajib walaupun kau sendiri tak berapa betul. Sekurang-kurang dia insaf dan bertaubat sekarang.

4. Walau kami pakai seksi tapi hati kami baik.
-Adakah kau mendakwa diri kau mempunyai hati yang suci, iman yang tinggi dan kononnya ia sudah cukup menjamin maruah diri kau tanpa perlu menutup aurat?

5. Pakai jarang ke ketat ke, itu hak kami. Kalau tak suka jangan tengok.
-Adakah kau berani menjamin bahawa semua lelaki ajnabi mempunyai hati suci dan iman yang tinggi untuk menahan godaan syaitan serta nafsu yang membuak-buak?

6. Kami rasa apa yang kami pakai tak seksi. Terpulang kepada individu yang memandang kami.
-Seksi atau tidak, kau tetap berdosa walaupun hanya menayang sehelai rambut kau.

7. Walau kami tak bertudung, kami tetap sembahyang dan puasa.
-Apakah ibadat kau diterima? Kau yakin cuma dengan berpuasa sudah cukup untuk menjamin kau masuk syurga?

8. Sukahati kamilah nak pakai macam ni. Kami tak susahkan hidup orang lain.
-Kau sebenarnya dah susahkan bapa, abang, adik, suami serta orang lain dengan menarik mereka ke neraka bersama kau disebabkan mereka tidak menegur dan gagal mendidik kau.

9. Apa yang kami pakai, ini antara kami dengan Tuhan.
-Berani cakap di dunia, berani ke kau cakap macam tu depan Allah nanti? Lawan perintah Allah, Neraka tempatnya.

10. Kami pakai seksi macam ni, sebab ikut arahan photographer/pengarah filem untuk disesuaikan dalam scene. (ayat artis)
-Sanggup patuh arahan mereka daripada patuh suruhan Allah?

11. Bukan kami tak mahu menutup aurat, cuma masih belum sampai seru.
-Mati tidak mengenal usia. Tak takut ke mati dalam usia muda? Tak sempat nak bertaubat nanti.

12. Takkan nak buat perubahan secara drastik? Slow-slow la..
-Boleh ke cakap kat Malaikat Izrail nanti, tunggu kejap! Lepak la dulu. Jangan ambil lagi nyawa aku.

13. Tutup aurat tu bagus tapi kami tidak mahu hipokrit kerana tidak ikhlas melakukannya.
-Kalau begitu kau sebenarnya memang hipokrit kerana tidak ikhlas beragama Islam.

“Wahai wanita, setiap ciptaan tuhan yang berharga di dunia ini akan terlindung dan amat sukar untuk diperolehi. Di mana kamu boleh dapatkan permata? Tertanam jauh di perut bumi, tertudung dan dilindungi. Dimana kamu jumpa Mutiara? Terbenam jauh di dalam lautan, tertudung dan dilindungi oleh kulit kerang yang cantik. Di mana kamu cari emas? Terperosok di lapisan bumi tertudung dengan lapisan demi lapisan tanah dan batu. Tubuh kamu adalah suci malah lebih berharga daripada emas mahupun permata. Oleh itu kamu juga perlu bertudung dan melindungi diri kamu.”

: Menegur memang ada caranya.. Maaf jika aku terlalu kasar dalam menegur.. Manusia.. Tak pernah lari daripada kesilapan.. So, terima kasih pada yang menegur. Aku tidak akan sama sekali melenting. Aku bersyukur bila ada yang menegur sebab itu tandanya orang sayangkan kita.. =)

Hanya sekadar renungan....

Tuesday, July 19, 2011

Perbualan Rasulullah s.a.w dgn Iblis Laknatullah

Kisah  Perbualan  Antara  Junjungan  Besar Nabi Muhammad s.a.w Dengan 
IblisLaknatullah

Soalan Nabi s.a.w :  "Siapa yang mencahayakan muka engkau?"
Jawab  Iblis: "Orang yang berdosa, bersumpah bohong, saksi palsu, pemungkir janji."

Soalan Nabi s.a.w :  "Apakah rahsia engkau kepada umatku?"
Jawab  Iblis: "Jika seorang Islam pergi buang air besar serta Tidak membaca doa  pelindung  syaitan,  maka  hamba  gosok-gosokkan  Najisnya sendiri ke badannya tanpa dia sedari."

Soalan  Nabi  s.a.w  :  "Jika umatku bersatu dengan isterinya,bagaimana hal engkau?"
Jawab  Iblis:  "Jika  Umat  Tuan  hendak  bersetubuh dengan isterinya Serta
membaca  doa  pelindung syaitan, maka larilah hamba dari mereka. Jika tidak
hamba akan bersetubuh dahulu dengan isterinya, dan bercampurlah benih hamba
dengan benih isterinya.

Jika  menjadi anak maka anak itu akan gemar kepada pekerjaan maksiat, malas
pada  kebaikan,  durhaka.  Ini  semua  kerana kealpaan ibu bapanya sendiri.
Begitu  juga  jika  mereka makan tanpa membaca Bismillah, hamba yang 
dahulu makan daripadanya. Walaupun mereka makan, tiadalah rasa kenyang."

Soalan Nabi s.a.w : "Dengan jalan apa boleh menolak tipu daya engkau?"
Jawab  Iblis:  "Jika  dia  berbuat  dosa, maka dia kembali bertaubat kepada
Allah,  menangis kesal akan perbuatannya. Apabila marah segeralah mengambil
air sembahyang, maka padamlah marahnya."

Soalan Nabi s.a.w : "Siapakah orang yang paling engkau lebih suka?"
Jawab Iblis: "Lelaki dan perempuan yang tidak mencukur atau mencabut bulu
ketiak atau bulu ari-ari (bulu kemaluan) selama 40 hari. Di situ lah hamba mengecilkan diri,bersarang, bergantung, berbuai seperti pijat pada bulu itu."


Soalan Nabi s.a.w :"Hai Iblis!Siapa  pula  yang  bersekutu  dan bersekedudukan dengan engkau ?"
Jawab  Iblis:  "Iaitu  apabila  bertemu  lelaki dengan perempuan muda, maka
hamba  duduk pada leher perempuan-perempuan muda itu, hamba hiaskan mukanya
dengan   jelingan   dan  senyuman  yang  menarik  hati.  Apabila  dipandang
belakangnya  maka  terpandang  lehernya  yang  halus  dengan  pinggang dan
punggung yang bergerak-gerak yang membangkitkan nafsu. Manakala  di  pandang depannya, hamba hiaskan dadanya dengan bergerak-gerak kedua  kuntum yang melekat pada dadanya, lalu hamba panah pada jantung hati keduanya  atau salah satu daripadanya hingga bergerak-gerak keinginan nafsu syahwatnya.  Apabila orang tersebut tidak memelihara hatinya, nescaya tidak terpeliharalah farajnya (kemaluannya).  Sesiapa yang tidak memelihara kemaluannya nescaya tiadalah terpelihara imannya".

Soalan Nabi s.a.w: "Hai Iblis ! Dimana tempat engkau diam ?"
Jawab  Iblis:  "Iaitu  pada  rumah-rumah  berhala  dan pada batu, Kayu dsb.Apabila  mereka  menyembah  selain  daripada Allah, maka hamba cenderungkan hati mereka supaya bertambah yakin pada perbuatan yang syirik. Berapa ramai umat  tuan  yang  telah  hamba  pesongkan masuk ke rumah berhala Majusi dan Hindu itu menunjukkan bertapa nipisnya iman mereka".

Soalan Nabi s.a.w :"Hai Iblis ! Siapakah yang menyokong engkau ?"
Jawab  Iblis:  "Iaitu  orang  yang  tidak  bertaubat dan suka ketawa ketika berbuat  dosa  itu.  Ya  Nabi  Allah  !  Sesungguhnya telah hamba binasakan sekelian manusia  dengan  mengerjakan dosa daripada pelbagai maksiat, maka betapa  sukanya  hamba,  tiba-tiba  mereka  itu  mengucap La Illahillah dan istighfar maka binasalah hamba dengan sebab ucapannyanya itu".

"Lagi satu keuntungan yang besar kepada hamba ialah orang tua dan kanak-kanak yang bersiul itulah anak buah hamba,  kerana  pada  masa  hamba  dibuang ke dunia hamba mengembara dengan bersiul-siul dan orang yang bersiul itu penghibur Iblis Syaitan".

Soalan Nabi s.a.w: "Hai Iblis ! Sekarang apakah kesudahan ikhtiar Engkau di atas  umatku, kerana Aku telah dibangkitkan ke dunia ini bagi menyelamatkan sekelian  bani  Adam  daripada  kafir kepada iman, dari gelap-gelita kepada terang-benderang".
Jawab Iblis: "Maka Iblispun mengangkatkan kepalanya ke hadrat Allah katanya
:  "Ya Rabbi, demi kemuliaan Engkau, sentiasalah hamba Akan berusaha dengan
bersungguh-sungguh  untuk  menarik sekelian Anak Adam kepada berbagai-bagai
jalan  maksiat.  Selama  ada  nyawa di Dalam batang tubuh mereka itu, hamba
jadikan  pemuda-pemudi bercampur Berkenalan supaya senanglah hamba mencelah
di dalamnya"

Maka firman Allah SWT :

"Hai  Malaun (yang dilaknat - Iblis)! Demi kebesaranKu dan ketinggianKu !Bahawa  Aku  sentiasa sedia Mengampuni dosa umat Muhammad selagi mereka itu meminta ampun kepada Ku".

Maka  kata Iblis : "Ya Rasulullah ! Bahawasanya hamba sangat hairan melihat dua macam hal sekelian hamba Allah.

1.Mereka  itu  mengaku  kasih  kepada  Allah padahal mereka itu taat kepada hamba dengan berbuat maksiat
2. Mereka sangat marah kepada hamba tetapi mereka itu mengikut hasutanku.

Maka datang firman Allah : "Hai Malaun ! Demi kemulaiaanKu dan kebesaranKu,
Aku anugerahkan atas umat Muhammad dua kebahagiaan;Kasih  mereka  kepadaKu,  Aku  jadikan  kaffah  (penebus dosa) bagi maksiat mereka kerana perdayaan mereka  Marah  mereka  kepada engkau (IBLIS)  Aku jadikan kaffah (penebus dosa) bagi maksiat mereka kepadaKu"

Setelah  itu  Rasulullah  SAW  pun menghalau Iblis. Iblis pergi dengan hati yang sangat dukacita kerana tipu dayanya telah diketahui oleh umat Muhammad SAW.