sharing is caring

Followers

Thursday, October 6, 2011

P0tOnG kUku Ikut SunaH NaBI

salam UkHWAH buat suma..terima kasih kerana masih ada waktu untuk usha blog yang xseberapa nie...=.=..kalaw duluw post pasal potong kuku N hari yang disunatkan potong kuku..tibalah masa kita tahu bagaimana nabi kita iaitu NABI MUHAMMAD S.A.W potong kuku..mungkin diantara kita dah taw dah pasal nie..hehehe..dengan niat dihati yang ikhlas nak kongsi ilmu..ayuhlah kita LAYANNN jew pa yang da kat post nie..DENGAN harapan ia dapat menjadi AMALAN kita semua..wasasalam..
potong kuku ikot turutan nombor diatas ya..=D

Info tambahan : 

Rasulullah S.A.W. bersabda bermaksud:
Sesiapa yang mandi pada hari Jumaat, bersugi, berwangian jika memilikinya dan memakai pakaian yang terbaik, kemudian keluar rumah hingga sampai ke masjid, dia tidak melangkahi orang yang sudah bersaf, kemudian mengerjakan sembahyang apa saja (sembahyang sunat), dia diam ketika imam keluar (berkhutbah) dan tidak berkata-kata hingga selesai mengerjakan sembahyang, maka jadilah penebus dosa antara Jumaat itu dan Jumaat sebelumnya.

(Riwayat Ahmad).

Menurut Imam Shafie:
Sunat memotong kuku sebelum mengerjakan solat Jumaat sepertimana disunatkan mandi, bersugi, berharuman, berpakaian kemas sebelum ke masjid.

Hikmah Memotong Kuku : 
Memotong kuku hukumnya sunnah bagi laki-laki dan perempuan baik tangan maupun kaki. Adapun hikmah yang terkandung didalam pensyariatan memotong kuku adalah menghilangkan kotoran yang melekat atau ada di celah-celah antara kuku dan daging. Jika tidak dibersihkan kotoran-kotoran itu bisa menghalangi air sampai ke permukaan kulit ketika kita hendak bersuci –baik wudhu maupun mandi-. Selain itu, jika dibiarkan memanjang, kemungkinan kotoran dan najis akan menempel padanya. Hal itu juga tidak baik untuk kesihatan.

Cara Memotong Kuku :

Jadi, memotong kuku bukan asal potong tapi ada kaedahnya. Walaupun hanya kuku tapi ia adalah sebahagian dari tubuh kita yang perlu kita hormati. Misalnya, potong kuku ada adabnya selain mengikuti harinya, kita juga haru membuang potongan kuku itu pada tempat yang tidak kotor sebagaimana yang diajarkan, sebaiknya dibuang ke tanah karena kita juga adalah unsur tanah, Bukan tong sampah sekalipun tong sampah tu bersih.

Awali memotong kuku dengan Bismillah dan selawat keatas Nabi s.a.w dan memulai memotong dari jari telunjuk sebelah kanan sampai kelingking, kemudian jari kelingking sebelah kiri sampai ibu jari tangan kiri dan terakhir ibu jari tangan kanan.

Untuk kuku kaki, mulaillah dari jari kelingking kaki kanan sampai kelingking kaki kiri. Itulah sunnah yang paling kuat dipegang selama ini walaupun ada banyak khilafnya.

wallahua'lam.......

Begitu indahnya Islam, sampai potong kuku pun diatur di dalamnya. Apa lagi perkara yang lebih besar dari itu.


sebelum potong kuku,carilah kepit kuku yang tajam dan tanpa karat..

itu je sunnah untuk hari ini... 
insyaAllah kalau ade yang lain nanti aku kongsi lagi oke..
oke bye~

5 comments: